Рік, щo минaє, був нeпрoстим пользу кого бізнeсу тa бaгaтьox укрaїнців. Aлe в целях дoрoжньoї гaлузі «кoвідний» 2020-й стaв більш ніж вдaлим.
Зaвдяки прoгрaмі Вeликe будівництвo нa дoрoги витрaтили рeкoрдний oбсяг грoшeй в істoрії крaїни.
Ми зaпитaли прo нaйбільш визнaчні пoдії про гaлузі у трьox eкспeртів: дирeктoрa Цeнтру трaнспoртниx стрaтeгій (Коммутатор) Сeргія Вoвкa, викoнaвчoгo дирeктoрa CoST Ukraine Святoслaвa Aбрaмoвa тa гoлoви грoмaдськoї oргaнізaції «Рoзвитoк інфрaструктури» Стaніслaвa Гвoздікoвa.
Oсь, щo вoни рoзпoвіли.
Мaксимaльний oбсяг грoшeй нa дoрoги в істoрії
Нa будівництвo тa рeмoнт дoріг цьoгoріч Укрaїнa «тягнулa» грoші звідусіль – 24 липня у рoзпaл eпідeмії «нa дoрoги» нaвіть пeрeрoзпoділили 35 млрд грн з 66 млрд грн COVID-фoнду.
Зaгaлoм в (видах зaбeзпeчeння циx видaтків у 2020 рoці вдaлoся зібрaти рeкoрдну в істoрії крaїни суму. Яку? Тривaлий чaс мoжнoвлaдці тa ЗМІ oбмeжувaлися фрaзoю «пoнaд 100 млрд». Гoлoвa Укрaвтoдoру Oлeксaндр Кубрaкoв у вeрeснeвoму інтeрв’ю підрaxувaв, щo нa дoрoги піде понад 126 млрд грн (з яких понад 90 млрд грн витратить непосредственно Укравтодор).
Читайте також: Ду Укравтодора: какие дороги строят пользу кого Зеленского и почему в смете лопать странные цифры
У Міністерстві фінансів нарахували 129,3 млрд грн – це 6,7% від усіх річних видатків держави.
Велике оновлення дорожніх полотен
Із запланованих исполнение) оновлення у 2020 році 4200 км получай фініші вже перебувають 3900 км доріг державного значення, а також 85 штучних споруд. Загалом оновлено 10% від всієї мережі державних доріг, стверджують в Укравтодорі.
«Це абсолютний достижение за всі часи Незалежності України», – переконував скворечник держагентства Олександр Кубраков під миг форуму «Мережа».
Зокрема, оновлено 216 км дороги Київ – Харків, понад 125 км дороги по Станиці Луганської від Сєвєродонецька, 92,5 км дороги від Дніпра до самого Миколаєва, понад 100 км – від Кропивницького давно Запоріжжя, майже 135 км – від Мукачева задолго. Ant. с Львова. Уже завершено 28 з 30 запланованих обходів міст, зазначив він.
Великі тендери
Власне будівництво таких великих відрізків из этого следует можливим завдяки відмові Укравтодору від «дробіння» підрядів та переходу по маршрутного принципу, пояснює начальник Центру транспортних стратегій (Коммутатор) Сергій Вовк.
Він називає такий крок позитивним во (избежание галузі. «Коли ділянки дробили, проконтролювати якість [ремонту] було майже неможливо», – зазначив він.
У результаті збільшилась і вартість тендерів. Якщо в попередні роки вони у середньому отримували контрактів получи 100-150 млн грн, так у 2020 році змогли вирости до самого обсягів понад 1 млрд грн, пояснили в Укравтодорі получи запит .
У серпні Мінекономіки затвердило Методологію особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства – поки вона має рекомендаційний фасон. У попередній версії документа частина учасників ринку та експертів помітили ознаки дискримінації (наприклад, вимоги щодо наявності мобільних асфальтобетонних заводів, 100% такого ж досвіду робіт). Спостерігачі почали звинувачувати Укравтодор у підіграванні кільком учасникам ринку та навіть створенню дорожнього картелю. Таково називають п\’ять автодорожніх компаній, які отримують найбільшу кількість підрядів (Автомагістраль-Південь, Техно-Буд-Администрация, Онур Конструкціон Інтернешнл, (скоростная ~), Ozaltіn). В Укравтодорі це очікувано заперечували.
Читайте також: Дороги Зеленського: П\’ять проблем великого будівництва
Але після низки обговорень вдалося досягнути компромісного варіанту, який став прийнятним в (видах всіх зацікавлених сторін, розповідає виконавчий президент CoST Ukraine Святослав Абрамов.
Плюсом запровадження методики угоду кому) галузі називає Станіслав Гвоздіков, балда громадської організації «Розвиток інфраструктури»: «Є прискорення закупівель і зниження ризиків, пов\’язаних з нечесною поведінкою, зловживанням, шахрайством, злочинами з боку співробітників Укравтодору та сторонніх осіб».
Абрамов з CoST Ukraine обережніший в оцінках: «Виміряти мультиплікаційний ефект из-за умови якісного застосування документа ми зможемо лише в наступному закупівельному сезоні, адже получи момент його прийняття більшість торгів сейчас відбулася». За словами Абрамова, частина замовників використовують тільки ті положення документу, які є зручними в целях них, та користуються дискримінаційними положеннями, приставки не- передбаченими методикою.
Менше тролінгу бери торгах
Введенні в дію більш жорсткі вимоги после процедури оскарження закупівель сприяли значному зменшенню кількості скарг під полоса торгів, констатує Абрамов.
Накануне цього голова в Укравтодорі тысячекратно скаржився на «тендерних тролів» — компанії, які блокують тендерні процедури помощью систему скарг. Часто такі компанії навіть мало-: неграмотный планують брати участі в торгах, а беспритязательно «діють на нерви» іншим учасникам, шантажують їх. К держави такі дії означають блокування проєктів будівництва щонайменше бери кілька місяців.
З квітня загальна кількість скарг для тендерну документацію служб Укравтодору сообразно всій країні (САД) скоротилася у понад двушник рази, свідчить дослідження CoST Ukraine.
Середній реставрация здорожчав майже вдвічі, але вартість будівництва 1 км впала
Будівництва 1 км дороги у поточному середньому ремонті (ПСР) цьогоріч коштує українцям получай 91,6% дорожче, ніж рік тому, хоча ціни держи будівельні матеріали за рік зменшилися, свідчить дослідження CoST Ukrainе. Бери кінець листопада на ПСР припадає 72% закупівель Укравтодору. Цей лучизм популярний, бо є єдиним варіантом відновити дорожню мережу из-за короткий проміжок часу вне безлічі дозволів і погоджень з боку органів архітектурно-будівельного контролю, пояснює Абрамов.
Здорожчання 1 км стосується лише ПСР і пов’язане з жорсткішими вимогами щодо цього типу ремонтів: у 81% проєктів ПСР замінювали конструктив основи дороги (у 2019 році таке робили 45% проєктів), или ціна 1 км зросла, заперечив Кубраков бери форумі «Мережа».
А у загальному об\’ємі виконання (враховуючи всі види ремонту і будівництва. – Ред.) 1 км дороги у 2020 році став дешевшим, переконує він: «У 2020 році по (по грибы) суму 81 млрд грн ми отримали 3926 км доріг. Тобто середня вартість 1 км у 2020 році — 20,6 млн грн. Цього року 1 км дешевший держи 4,5 млн грн».
Згідно з даними CoST Ukraine, середня вартість будівництва нового 1 км становила 90 млн грн – бери 14,3% менше, ніж у 2019 році. Вартість реконструкції зменшилася возьми 45% до 36 млн грн, капітального ремонту – зросла держи 4% до 25,1 млн грн.
Незалежний технічний нагляд став обов’язковим
Цього року вперше замовника зобов’язали залучати возьми конкурсних засадах незалежного інженера-консультанта, кваліфікацію якого підтверджено незалежним органом, розповідає Гвоздіков. Раніше виконання цих обов`язків покладали возьми штатних інженерів обласних дорожніх служб.
Укравтодор частково почав виставляти ці послуги в відкриті торги, однак нерідко вони проходили без- зовсім вдало, а подеколи створювали прежний конфлікту інтересів для представників громадськості, розповідає Абрамов.
«В такой мере, попередній аналіз показав, що в оголошених торгах встановлені необґрунтовано високі вимоги прежде їхніх учасників», – зазначає Абрамов. Ради його словами, деякі вимоги для кшталт необхідності підтверджувати досвід виконання технічного нагляду призвели до самого штучного звуження учасників торгів – приступ до ринку був у обмеженого кола гравців.
Також в CoST Ukrainе зазначають, що нагляд необов’язковий ради проєктів поточного середнього ремонту, що створює значні ризики с целью якості виконання робіт сверх належної відповідальності інженера.
Ще 2020 року Укравтодор запровадив моніторинг діяльності інженерів із технічного нагляду – щоб мати можливість контролювати якість роботи контролерів. Функцію моніторингу якості здійснювало державне підприємство, підпорядковане Укравтодору – Дорожній надзор якості (віднедавна – ДП Дорцентр).
«Однак і досі відкритим залишається питання зменшення ризиків виникнення конфлікту інтересів в ході роботи ДП, яке цього року отримало безпрецедентну суму в розмірі 72 млн грн», – додає очільник CoST Ukrainе.
Встановлення систем зважування
2020-го Україна просунулась у впровадженні систем зважування в русі та підвищення ефективності габаритно-вагового контролю, зазначає Гвоздіков. По законодавства внесли зміни щодо відповідальності вантажовідправників та інших учасників перевезень.
Предварительно кінця року в Україні має запрацювати 40 стаціонарних вагових комплексів, розповідав раніше в інтерв’ю очільник Укртрансбезпеки Єгор Прокопчук. Череп Укравтодору відзвітував під время форуму про 25 облаштованих майданчиків пользу кого комплексів зважування в русі WiMів (Weight in Motion).
Читайте також: Фуры лишенный чего перегруза, «белые» маршрутки и законный Uber. Интервью о том, что (почти) нет
«Надскладна ситуація з мостами, сиречь впровадження систем зважування в русі (WIM) розпочали саме з них. Нахабні перевізники шукатимуть, як об’їхати ділянки дороги, мол є зважування. Мости не об’їдеш», – підсумовує Гвоздіков.
На случай если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.