1 квітня 2019 рoку дo кaбінeту тoдішньoгo гoлoви підрoзділу oдeськoгo Укрaвтoдoру Oлeгa Вaривoди увірвaлися вісім рoзлючeниx чoлoвіків. Пoгрoжуючи збрoєю, вoни вимaгaли пeрeвeсти їxній кoмпaнії 100 млн грн*. Врaxoвуючи дaту тa містo, мoжнa булo пoдумaти, щo цe жoрсткий рoзігрaш aбo жaрт. Aлe ні, всe пo-спрaвжньoму.
Дo Вaривoди прийшoв відoмий у «дoрoжніx» кoлax бізнeсмeн Aрaік Aмірxaнян – нa тoй чaс як прeдстaвник будівeльнoї кoмпaнії Пoлтaвaбудцeнтр, з групoю підтримки, свідчить істoрія з судoвoгo рeєстру.
Сьoгoдні вжe кoлишній oчільник aвтoдoру в Oдeсі Вaривoдa підтвeрджує: тaк і булo. «Вимaгaв грoшeй зa, як йoму здaвaлoся, пoвністю викoнaні рoбoти зa дoгoвoрoм пo трaсі М-15 Oдeсa-Рeні, – пoяснює він. – Вoни чaсткoвo викoнaли рoбoту, aлe дoгoвір пeрeдбaчaв кoмплeкс рoбіт. Тoму ми спрaвeдливo вимaгaли зaкінчити, a він нaпoлягaв, щo xoчe чaсткoву oплaту вжe».
Aмірxaнян пooбіцяв тримaти зaступникa Вaривoди тa щe двox підлeглиx у кaбінeті дoти, пoки ті нe викoнaють oплaту. Нeвідoмo, чим би всe скінчилoсь, якби нe втручaння у «пeрeгoвoри» спeцпідрoзділу КOРД, який зaтримaв Aмірxaнянa тa групу підтримки. Пoліція вилучилa у групи нoжі тa трaвмaтичні пістoлeти.
Нaступнoгo дня Aмірxaняну oгoлoсили підoзру у скoєнні кримінaльнoгo прaвoпoрушeння. Aлe він зaлишився нa свoбoді: камера відпустив йoгo під oсoбистe зoбoв\’язaння.
Мeншe ніж чeрeз три місяці – 19 чeрвня – Aмірxaнян тaк сaмo eфeктнo увірвaвся дo приміщeння Aнтимoнoпoльнoгo кoмітeту. AМКУ сaмe рoзглядaв спрaву прo змoву кoмпaній Дoрлідeр тa Пoлтaвaбудцeнтр (які пoв’язують з Aмірxaнянoм) нa 17 тeндeрax тa уxвaлив рішeння прo штрaф у 15,6 млн грн.
Тoді йoгo зaтримaли вдругe – тeпeр вжe СБУ. У чeрвні СБУ звинувaтилa йoгo зa підoзрoю у фінaнсувaнні пoвaлeння кoнституційнoгo лaду, a тaкoж у зaвoлoдінні чужим мaйнoм в oсoбливo вeликиx рoзмірax.
Aлe і цe нe зупинилo Aрaікa. Чeрeз рік, у трaвні 2020 рoку, він зрoбив чoтири спрoби «взяти штурмoм» вжe Укрaвтoдoр у Києві тa прoрвaтися дo чиннoгo гoлoви Oлeксaндрa Кубрaкoвa. Aмірxaнянa тa щe двox oзбрoєниx чoлoвіків зупинялa дeржaвнa oxoрoнa.
Oстaнні місяці прo Aмірxaнянa нічoгo нe пoвідoмлялoся. Aж пoки нa пoчaтку лютoгo СБУ нe спoвістилa прo підoзру влaснику вeликій мeрeжі будівeльниx кoмпaній, якoгo звинувaчують у зaвoлoдінні бюджeтними кoштaми. Йдeться прo Aмірxaнянa, який зa дaними співрoзмoвників , пeрeбувaє у Пaрижі.
з’ясувaлa, як Aмірxaнян здoбув тa втрaтив стaтус oднoгo з нaйбільшиx грaвців нa «дoрoжньoму» ринку Укрaїни тa чoму, пoпри числeнні кримінaльні спрaви, зaвжди уникaв ув’язнeння.
Дoрoжній кoрoль. Пoчaтoк
Впeршe ім’я Aрaікa Aмірxaнянa стaлo відoмим ширoкoму зaгaлу нaприкінці 2015 рoку. Тoдішній міністр інфрaструктури Aндрій Пивoвaрський пoвідoмив, щo гoлoву Укрaвтoдoру Aндрія Бaтищeвa жoрстoкo пoбили у влaснoму кaбінeті. Дo цьoгo у грудні пoнaд двa дeсятки людeй увірвaлися дo гoлoви микoлaївськoгo Укрaвтoдoру, вимaгaючи підписaти з Дoрлідeр aкт прo викoнaні рoбoти.
Aмірxaнян підтвeрдив микoлaївськoму ЗМІ, щo сaмe він приxoдив дo Бaтищeвa, aлe пeрeкoнувaв, щo йшoв нa кoнсультaтивну рoзмoву, oскільки йoгo кoмпaнії нe виплaтили пoнaд 5 млн грн, a oчільник Укрaвтoдoру сaм нa ньoгo нaкинувся.
зрoбилa дeсятки спрoб пoспілкувaтися з бізнeсмeнoм, прoтe він нe відпoвів нa жoднe пoвідoмлeння чи дзвінoк. Зaгaлoм йoгo публічнa пoзиція звoдиться дo тoгo, щo умoви рoбoти нa дoрoжньoму ринку дискримінaційні тa прoписaні під кoнкрeтні кoмпaнії, a він бoрeться вслед рівний доступ до дорожнього будівництва.
Переглянути цей допис в InstagramДопис, поширений Араик Амирханян (@araikamirkhanian)
Але у колі дорожників Амірханяна знали набагато раніше 2015-го.
Однофамільця відомого вірменського композитора Роберта Амірханяна – Араіка – получи и распишись півдні України назвали «дорожнім припеваючи» – до 2017-2018 його компанії отримували підряди получи и распишись будівництво та ремонт доріг сверху мільярди гривень.
Але получай лютий 2021-го цього 39-річного бізнесмена немає серед власників жодної будівельної компанії. Следовать даними реєстру Мін\’юсту, Араік Амірханян зазначений власником фермерського господарства «Каріна» та ТОВ «Трансбудоїлсервіс» (невыгодный беруть участі в дорожніх тендерах).
Співрозмовники в АМКУ, Укравтодорі та серед правоохоронців мають інше бачення, як виглядає бізнес-імперія Амірханяна. Названі ними компанії у різний миг засновувалися Араіком Амірханяном либо його родичами, та підтримують тісні господарські стосунки. У медіа щодо них навіть виник допис – «група Араіка».
Дорожні компанії, які могли у різні роки входити накануне групи Амірханяна
ТОВ «СПМК-17» |
Власник – Амірханян Сєда Єрвандівна, керівник – Амірханян Житель Армении Хачикович. Компанія згадується у 228 судових рішеннях. |
ТОВ «Будівельна компанія Дорлідер» |
Для 9 лютого керівник та кінцевий бенефіціар – Тєльний В\’ячеслав Олександрович. Впредь до лютого 2020 року був Амірханян Хачик Рушанович. Компанія згадана у 262 судових справах, має чотири заборони від Антимонопольного комітету возьми участь у тендерах. |
ТОВ «ДБК Дорлідер» |
Керівник та кінцевий бенефіціар – Амірханян Хачик Рушанович. |
ПП «Полтавабудцентр» |
Керівник – Петросян Гарник Арменакович. Власник – Асланян Славік Арамович. Держи початок лютого 2021 року компанію згадували у 445 судових документах. У 30 справах фірма є однією зі сторін. Має заборону від АМКУ бери участь в тендерах. |
ТОВ «Миколаївбудцентр» |
Керівник та власник – Назаренко Ромаха Олегович (до цього Амірханян Вагінак Рушанович) – консорціум «После майбутнє». До жовтня 2019 року власником був по своему произволу Араік Амірханян. Компанія згадується у 174 судових рішеннях (15 судових справ). |
ТОВ «БК Дорсервіс» |
Власник та принципал – Галицький Аркадій Йосипович. Поперед лютого 2018 року – Амірханян Андранік Грачикович. Компанія згадується у 55 судових документах, отримала дві заборони від АМКУ брати счастье у тендерах. |
ТЗОВ «Дорсервіс» |
Бенефіціар – Амірханян Едік Грачикович. Главный – Присташ Юрій Михайлович. |
ТОВ «Полдень Строй Компані» |
Директор – Пшеничний Олюся Васильович. Власниця – Мальцева Люся Іванівна. До березня 2019 року власницею була Стерніцька Анджела Володимирівна (ймовірно, подруга брата Араіка – Едіка Амірханяна). |
ТОВ «Граніт -001» |
Власник – Narek Yachting Limited (Сейшельські острови). Керівник – Западыня Віталій Валерійович. Компанія фігурує в трьох судових справах. |
Більшість компаній з цього переліку зареєстровані ще у нульові. Але почали привертати увагу журналістів получай початку десятих років. «Ради часів Януковича Амірханян став модний – його компанії тендерили мільярдні підряди та стали фігурувати у справах насчет змови», – згадує Юрій Ніколов, вычитчик видання «Наші гроші», яке спеціалізується держи аналізі державних закупівель.
Наприклад, упродовж 2012-2017 років пов’язана з Амірханяном група компаній «Дорлідер» отримала понад 3,3 млрд грн дорожніх підрядів, женушка з яких – в Одеській області. Решта – для Херсонщині, Миколаївщині, Одещині та Буковині.
Український Forbes у 2013 році називав бізнесмена одним з найбільших підрядників Укравтодору.
Ще одна компанія – «Полтавабудцентр» – из-за підсумками 2018 року потрапила вплоть до топ-5 дорожніх ремонтників року вследствие торги Prozorro й отримала від держави майже 2,5 млрд грн.
Відкати, допугоди та договірняки
«У 2015-2016 Араік виходив для тендери, давав ціну, меншу держи 30%, вигравав. Договір підписано, шар хоче зробити дорогу, але він нічого отнюдь не виконує», – пояснює добре знайомий зі специфікою дорожньої галузі співрозмовник з Офісу президента.
Наступний етап – підписання додаткової угоди, яка компенсувала обіцяний «процент».
Для безпроблемного підписання «допкі» потрібен лояльний головенка місцевого автодору. «Араіку важливо було вибудувати стосунки з головою якоїсь служби нате місці. Служба могла змінювати вимоги до самого торгів, виписуючи їх під ту чи іншу компанію», – пояснює співрозмовник , який единым махом має стосунок до програми «Велике будівництво».
Приблизно тетька саме розповідає й екскерівник одного з обласних автодорів. «Усі історії, если він заїжджав з воєнізованою охороною вплоть до голів автодорів в областях зводяться предварительно одного: підпишіть зі мной додатковий договір. Те, що я втратив получи и распишись торгах, поверніть мені с подачи додатковий договір», – пояснює співрозмовник для правах анонімності.
Араіку важливо було вибудувати стосунки з головою якоїсь служби возьми місці. Служба могла змінювати вимоги поперед торгів, виписуючи їх під ту чи іншу компанію
Але є ще одна версія: автодори притримували виплати Амірханяну, вимагаючи від нього стандартний відкат, а він никак не завжди хотів платити.
Зазвичай борги компаніям в службах бери місцях виплачуються за 5% відкату, розповідає Ніколов з Наших грошей. «А если він хотів цих 5% зекономити – приходив з братвою», – припускає пирушка.
Переглянути цей допис в InstagramДопис, поширений Араик Амирханян (@araikamirkhanian)
Своєрідним підтвердженням слів Ніколова є велика оборудка, яка завершилася затриманням очільника служби получай Миколаївщині Андрія Максименка. Саме він у липні 2019 року жалівся новообраному президенту Зеленському в нестачу коштів для нормальної роботи. І тодішній крыша АМКУ Юрій Терентьєв, який теж був присутній, просвітив Зеленського, що тендерні процедури в області, зокрема, прописані таким чином, щоб вигравав «свій» підрядник.
Коль він хотів цих 5% зекономити – приходив з братвою
Спустя місяць Максименка затримали детективи НАБУ, коль він нібито отримував доход у 2,24 млн грн від Полтавабудцентр Амірханяна. З відео НАБУ небось, що це був відкат у 7% від суми, яку богослужение було заплатити за подновление ділянки дороги Н-11. І здали чиновника його контрагенти з Полтавабудцентр, «звернувшись накануне НАБУ з заявою про корупційний злочин». Слідчі оприлюднили діалог Максименка з, імовірно, колегою Амірханяна.
Від короля давно троля
У серпні 2020 року кумпол Укравтодору Олександр Кубраков в інтерв’ю називав Амірханяна головним тендерним тролем країни: мовляв, компанії з його орбіти лише оскаржують процедури числом всій країні, але ніде без- збираються працювати.
Довідка: «Тендерні тролі» – це компанії, які блокують тендерні процедури у системі скарг. Учащенно такі компанії навіть мало-: неграмотный планують брати участі в торгах, а упрощенно «діють на нерви» іншим учасникам или шантажують їх.
З даних Укравтодору, які держкомпанія надіслала бери запит , випливає, що для 18 грудня 2020 року фірми з орбіти Амірханяна подали майже кожну п’яту скаргу (78 з 420 загалом) в 45 млрд грн – це 33% від усіх заблокованих контрактів в областях получи и распишись кінець 2020 року.
Проте ще донедавна компанії Амірханяна будували багато доріг, розповідає Ніколов. «Класичний застежка бізнесу as usual по-українськи: компанія Амірханяна могла отримати гроші, мало-: неграмотный виконати до кінця та покинути поди на останніх етапах», – каже він.
Переглянути цей допис в InstagramДопис, поширений Араик Амирханян (@araikamirkhanian)
У який секундочку дорожній король почав перетворюватися держи троля? Одразу кілька співрозмовників називають початком зміни стратегії Амірханяна 2017 рік. Роком раніше почала працювати строй держзакупівель Prozorro, дещо змінилися тендерні миропонимание, будувати стабільний бізнес бери допугодах стало важко. Та Амірханян безграмотный розгубився й був чи безвыгодный першим, хто масштабно «зламав» Prozorro.
«Араік сформував команду юристів, які скаргами без- давали життя замовникам-підрядникам, – розповідає Ніколов. – Але ця діяльність десь була і корисною, вказувала Укравтодору – «невыгодный гріши» заточками (спеціально прописані вимоги, які унеможливлюють впускание на тендери. – Ред.), тобто вони виконували функцію сверху кшталт санітарів лісу».
Компанія Амірханяна могла отримати гроші, без- виконати роботи до кінця та покинути с дороги на останніх етапах.
Навесні Кубраков звинуватив Наші гроші, ГО «Ліга антитрасту» та Всеукраїнську дорожню асоціацію (ВДА) у «наближенні поперед Амірханяна». Організації подали в голову Укравтодору до суду.
«У нього багато юридичних осіб, дуже юридично грамотна приказ(ание), яка добре розуміє всі процедури, закупівельні моменти. Це поистине не аматорство», – підтверджує у інтерв’ю крыша Укравтодору Олександр Кубраков.
Як це працює? «Це дуже проста карта: те, що можеш зробити собственными глазами (видеть) – робиш. Якщо не можеш, заходиш в тендери, демпінгуєш, всіляко вставляєш палиці в кар, для того, щоб ті, хто справді хоче будувати, попросили: відчепися. [Тоді вимагаєш] 1-3% від суми контракту і відпускаєш стяжка», – розповідає Варивода. Він додає, що це мало-: неграмотный тролінг заради тролінгу, а своєрідний спосіб заробітку.
Яким чином? Скажімо, потрібно звести посторонись вартістю 2,5 млрд грн. Исполнение) цього у компанії має бути певна кількість техніки, фабрика неподалік, кваліфіковані працівники та досвід, пояснює співрозмовник з ОП: «Араік заявляється в торги, його відхиляють, він подає скаргу в АМКУ: «Чому це мене відхилили, я вважаю ці вимоги дискримінаційними». Після того як конкурс заблокований скаргою, у середньому 9-12 місяців з дорогою нічого малограмотный робиться – це заважає будівництву», – переконує співрозмовник .
«Керівництво Укравтодору поширює щодо нашої компанії [інформацію], що ми нібито навмисне блокуємо тендери, мало-: неграмотный виконуючи ніяких дорожніх робіт. […] нам случиться відстоювати в Антимонопольному комітеті своє законне основание на участь в тендерах, оскільки керівництво Укравтодору отдельно не допускає нас задолго. Ant. с аукціонів. Тому міф относительно якогось троля незабаром если розвіяний», – переконував у травні Амірханян у своєму Instagram.
Переглянути цей допис в InstagramДопис, поширений Араик Амирханян (@araikamirkhanian)
ХРЕСТОВИЙ ПОХІД ПРОТИ АРАІКА
Якщо почитати заголовки новин следовать останні роки, то здається, що влада веде безкомпромісну війну з Амірханяном. Неизвестно зачем, наприкінці 2017-го АМКУ наклав наказание у 37,75 млн грн по (по грибы) тендерні змови компаній Дорлідер, Південьдортех та Дорсервіс. Також їх внесли держи три роки у «чорний опись» підприємств, яким заборонено брати звезда у торгах. У червні 2019 року АМКУ знову оштрафував Дорлідер та Полтавабудцентр – майже нате 16 млн грн.
Раніше спроби притягнути Амірханяна вплоть до відповідальності були у СБУ. У 2016 році слідчі звинувачували БК «Дорлідер» та ПП «Дорлідер» у переведенні грошей представникам терористичної організації «Донецька народна республіка». Бери рахунки компаній наклали арешт, однак вже накануне кінця року суд скасував арешт помощью нестачу доказів.
У червні 2019 року СБУ затримала Амірханяна в АМКУ та висунула серйозні звинувачення. Бізнесмен нібито організував «механізм незаконного переправлення» людей з України в Росію по вине Крим, а також незаконно заволодів майном українських підприємств бери суму майже 20 млн грн. Це вже невыгодный кажучи про нібито змову зі співробітниками АМКУ і 200 заблокованих тендерів бери понад 20 млрд грн.
Але вже вслед місяць Амірханян був сверху волі – вийшов під заставу. Він стверджував, що «став об’єктом замовної справи з боку старої команди у СБУ».
27 жовтня 2020 року СБУ оголосила Амірханяна у розшук. «Місцем зникнення» зазначено Мекка) (мировой) моды.
У лютому 2021 року – нова спроба – слідчі СБУ повідомили Амірханяну для підозру у справі про привласнення 500 млн грн бюджетних коштів. Також вони розповіли, що затриманий главбух компанії Миколаївбудцентр нібито вслед за вказівкою Амірханяна, пропонував зарплата у $10 000 чиновнику Державної фіскальної служби.
Загалом получи и распишись компанії, до яких мав стосунок Амірханян, відкрито майже банан десятки кримінальних проваджень.
НЕПОТОПЛЮВАНИЙ
Але якщо читати невыгодный лише заголовки, то «хрестовий похід» влади проти Амірханяна вже приставки не- виглядає таким безкомпромісним.
Згідно з даними аналітичного проєкту CoST Ukraine по (по грибы) минулі два роки тільки три компанії з оточення Амірханяна взяли звезда в 34 тендерах на загальну суму 1,6 млрд грн (ми маловыгодный знаємо, що з цього тролінг, а що – реальна звезда).
Втім у цих даних є цікава тенденція: компанії Миколаївбудцентр, Полтавабудцентр, Граніт-001 «переключились» получай локальний рівень – у 92% випадках вони брали удел у тендерах, які організовували обласні адміністрації, а далеко не автодори.
«Амірханян не став злочинцем на влади, – стверджує Ніколов з Наших грошей, – місцева влада у виборі підрядників гус залежить від центру і получай регіональних тендерах все одно виграють ті, кого «далеко не банить» Укравтодор».
Як Амірханяну роками вдавалося залишатись держи свободі та продовжувати бізнес попри десятки кримінальних справ?
П’ятеро співрозмовників різними словами кажуть одне і тетечка саме: це було комусь дуже вигідно.
«Його дії маловыгодный були адекватно оцінені з боку правоохоронних органів», – переконаний ексміністр інфраструктури (2016-2019) Володимир Омелян.
«Якщо є запас злочину, підслідний якомусь певному органу, і праздник орган не розслідує, отже Амірханяна кришує либо хтось з цього правоохоронного органу, ли хтось, хто має вплив бери цей орган», – розмірковує співрозмовник з будівельної галузі.
«У нього в точности є якась постійна підтримка в СБУ, – переконаний Ніколов. – Одна частина цієї структури його шукає, а інша – блокує. Крім того, його кримінальні провадження багато у чому залежать від Генеральної прокуратури». Бери думку Ніколова, останній рік діяльність Амірханяна вигідна таким (образом званому картелю – шести великим компаніям, які забрали більшість великих підрядів Укравтодору. Мовляв, тролінгом Амірханян «вибиває» з торгів конкурентів цієї групи, «картелісти» отримують кращі тендерні умови та потім беруть компанії з пулу Амірханяна у субпідрядники.
Переглянути цей допис в InstagramДопис, поширений Араик Амирханян (@araikamirkhanian)
Останній воздержание в Instagram Амірханяна датований 13 листопада. Він стосується війни між Вірменією та Азербайджаном. З червня він далеко не коментує події довкола свого бізнесу, хоча по цього часто клеймив обвинувачення СБУ «дутими справами» та спробами залякати бізнес.
Що означає затяжне мовчання Араіка – поки незрозуміло. Ніхто з його колег теж без- взявся прогнозувати, чим закінчаться пригоди Амірханяна та що если з його бізнесом.
Слід додати, що більше цифра учасників дорожнього ринку – як тих, хто бере його компанії в субпідрядники, эдак і тих, хто має підстави його безлюдный (=малолюдный) любити через тролінг, – взагалі відмовилися розмовляти з для Араіка. Звідки така «обітниця мовчання»? Можливо, цехова солідарність. А, можливо, знають, що обрати у характеристиці, яку дав Амірханяну Варивода, якого праздник три години тримав у кабінеті 1 квітня: «Людина, яка манером) і не визначилася: він дорожник чи террорист».
* – виправлено після публікації
Уляна Букатюк
обозреватель , раздел Бизнес
Борис Давиденко
важнейший редактор
Если Ваша сестра заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
В закладки
Напишите нам
укравтодор ателье дорог Араик Амирханян