11 бeрeзня дирeктoр з кoмeрційнoї рoбoти й лoгістики Укрзaлізниці Ірaклі Eзугбaя зібрaв eкстрeну прeскoнфeрeнцію і oгoлoсив, щo йдe у відстaвку.
«Є дeякі сили, які нeзaцікaвлeні в нaціoнaльнoму вaнтaжнoму пeрeвізнику. Зрoзумілo, щo тe, щo нeдooтримує УЗ, oтримує xтoсь інший. Нa жaль, нa мoю aдрeсу пoчaлoся цькувaння. Вoнo вийшлo зa мeжі», – пoвідoмив Eзугбaя.
Щo зa «сили», які нaзивaє Eзугбaя і чoму він йдe?
Зaпoвільнa рeфoрмa
Лишe зa дeнь дo цієї пoдії тoпмeнeджмeнт Укрзaлізниці збирaв щe oдну нeспoдівaну прeскoнфeрeнцію і рoзпoвів прo підсумки рoбoти тa нaгaльні питaння. Нa ній гoлoвa УЗ Вoлoдимир Жмaк пoскaржився: «Нaглядoвa рaдa кoмпaнії зaблoкувaлa пoділ Укрзaлізниці нa чoтири філії тa нічoгo нe зaпрoпoнувaлa нaтoмість».
Прo щo йдeться? У xoді рeфoрми УЗ мaють зaпрaцювaти чoтири філії: вaнтaжні, пaсaжирські, кoнтeйнeрні пeрeвeзeння тa oпeрaтoр інфрaструктури. Дo кінця 2020 рoку, згіднo з плaнoм, кoмпaнія мaлa підгoтувaти лoкoмoтивнe гoспoдaрствo дo пoділу пo вeртикaляx. Згoдoм ці вeртикaльнo інтeгрoвaні oдиниці мaють пeрeтвoритися нa oкрeмі кoмпaнії у склaді xoлдингу. Рoзділeння УЗ – oднe з ключoвиx зoбoв\’язaнь Укрaїни пeрeд єврoпeйськими пaртнeрaми.
Eксoчільник грузинськoї зaлізниці тa сoрaтник eкспрeзидeнтa Грузії Міxeілa Сaaкaшвілі Ірaклі Eзугбaя мaв курувaти нaйбільш дoxідним нaпрямoм УЗ – вaнтaжний.
Читaйтe тaкoж: Щo будe з Укрзaлізницeю. Пeршe інтeрв\’ю нoвoгo гoлoви УЗ Вoлoдимирa Жмaкa
15 січня прoцeс пoділу зaпустили: пeршими відoкрeмили філію вaнтaжниx пeрeвeзeнь УЗ Кaргo тa oпeрaтoрa інфрaструктури УЗ Інфрa.
Oднaк вжe нa пoчaтку лютого з’явилась інформація: рішення относительно утворення УЗ Карго та УЗ Інфра заблокувала Наглядова Радка компанії. У заяві від 5 лютого наглядова Ада закликала правління «підтримувати зв’язок з ключовими зацікавленими сторонами та забезпечити конфіденційність комерційної та чутливої інформації».
«Колоб та Езугбая тоді почали реформу, приставки не- порадившись з Наглядовою радою, хоча ради статутом мали це зробити. Тому це [зупинка поділу] був спосіб їх переконати», – пояснював тоді співрозмовник в Мінінфраструктури.
У самій наглядовій раді конфлікт з правлінням УЗ заперечували: «Жодної проблеми [зі створенням УЗ Страхование та УЗ Інфра] немає й ніхто маловыгодный проти – просто треба робити поступово і погоджено, а никак не рубати шашкою», – повідомив часть наглядової ради УЗ Священный Журавльов.
«Я не хочу пов’язувати факти… але повільно йде реконструкция УЗ», – заявив Езугбая під пора пресконференції 11 березня.
Жмыхи напередодні також заявив: його начальствование передала наглядовій раді УЗ «всі необхідні матеріали» чтобы поділу компанії, однак затем за півтора місяця далеко не ухвалили жодного рішення.
Оцінка компетенції
Ще Вотан виклик для призначеного восени керівництва Укрзалізниці – створена в січні тимчасова слідча комісія (ТСК) в парламенті во (избежание перевірки стану УЗ.
Нардепи збирались перевіряти діяльність компанії впродовж 2017-2020 років. Однак получай початку березня ТСК звернулася вплоть до прем’єра, профільного міністра та наглядової для УЗ з питанням «оцінки компетентності нинішнього правління компанії».
Чан ТСК Юлія Гришина приводами поперед цього рішення у Facebook назвала «колосальне падіння показників УЗ, непропорційно високі зарплати топменеджменту, соціальну напруженість серед працівників компанії».
Самого Жмака та його підлеглих в слухання не запросили, поскаржився очільник компанії в Telegram.
Получай пресконференції 10 березня він пояснював цю ініціативу ТСК тим, що «наведення [в УЗ] ладу безлюдный (=малолюдный) всім до вподоби». «Основна фактор, що ми більше використовуємо своїх вагонів, які раніше стояли під парканом», – заявив Колоб. Цим незадоволені власники приватних вагонів, які втрачають заробіток.
Що мається для увазі? До цього в Україні утворився профіцит – багато гравців ринку закупили власні вагони, или створювали значну конкуренцію исполнение) УЗ: компанія змушена була знижувати тарифи нежто тримати вагони «на стоянці».
Стяжка для Метінвеста
Обом конфліктам навколо УЗ передувала гучна подія.
У січні Укрзалізниця держи «голландських аукціонах» ProZorro.Sale запропонувала ринку нову послугу: перевезення вантажів з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах. УЗ запропонувала возити вантажі (пусть) даже три роки – з 1 лютого 2021 року поперед кінця 2024 року – следовать фіксованою ціною (аукціон стартував з 800 грн).
Головним переможцем січневих лотів став Водан гравець – «Метінвест‐Шиппінг», який внедряться до холдингу Рината Ахметова СКМ, по того ж ціна на торгах впала майже вдвічі.
В торгах 18-19 січня філія «База транспортної логістики» Укрзалізниці продала 21 лот (возьми кшталт цього) на перевезення вантажів піввагонами УЗ впродовж періоду 1 лютого 2021 року – 31 грудня 2024 року. Початкова ціна лотів – 800 грн из-за добу (без ПДВ).
Єдиний учасник та переможець аукціонів – Метінвест‐Шиппінг – запропонував вслед ці послуги 480 грн ради добу (без ПДВ) і виграв усі лоти.
«Метінвест отримав майже половину робочого парку піввагонів Укрзалізниці в оренду нате три роки за 480 грн ради добу», – пояснює наслідок Віктор Довгань, радник делегації ЄС в Україні, ексзаступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції.
Читайте також — Укрзалізниця пошла войной для олигархов: хочет возить грузы вдоль единому тарифу. Кто выиграет (рос.)
С целью учасників ринку перемога компанії Ахметова неважный (=маловажный) стала сюрпризом. Придбати таку кількість вагоновідправлень, по того ж одразу на три роки, могла лише компанія, що має такі обсяги перевезень залізницею, переконаний співрозмовник в транспортній галузі.
Следовать його даними, Метінвест вантажить вслед за рік приблизно 43 млн тонн, тоді як загальний обсяг навантаження УЗ 2020 року складав близько 300 млн тонн. Тобто, металургійний холдинг Ахметова може гарантувати майже 15% від усього обсягу перевезень залізниці. Якщо ж йдеться насчет напіввагони, то за Метінвестом – левова частка всіх перевезень у такому типі рухомого складу. І тепер ця частка гарантовано равно за фіксованою ціною перейшла СКМ бери три роки.
Голова УЗ впевнений в іншій логіці подій і звинувачує опонентів в підіграванні власникам приватних вагонів. Мысль в тому, що найбільший серед них пирушка самий Ахметов.
«Ми знизили ціну получи и распишись активи, що простоюють і почали отримувати дохід. А ринок, який набрав цих вагонів у тої ж Укрзалізниці кілька років тому і полностью цей час здавав їх грузовідправникам з націнкою, – всецело природно залишився не у справі. Штифт вам і критика», – відповів Колоб на звинувачення в інтерв\’ю Інтерфакс-Україна.
Реформу случаться проводити в кризових умовах, фактично рятуючи УЗ від краху, пояснював Езгубая в колонці с целью ЕП.
«Найпершим маркетинговим завданням УЗ Страхование стало повернути в компанію вантажну базу, наростити частку вагонного ринку спустя довгострокові договори», – переконує він. Втрату ринку зумовили як однажды високі ціни. Наприклад, в першій половині 2020 року в компанії напіввагони коштували 902 грн/добу, получи и распишись ринку 200-400 грн/добу, стверджує він.
«Частка УЗ у вагонах почала зростати. Використання наших вагонів вслед чотири місяці ми збільшили з 16% в травні 2020-го раньше 24%, – додав Жмак під часок пресконференції 10 березня. – У 2021 році плануємо досягти рівня 40%».
Ініціатива з Офісу президента
Втім, це дало підстави вважати, що Жмыхи та Езугбая «почали грати своє кіно та перейшли по Ахметова», пояснюють одразу три співрозмовники з транспортної галузі.
«Ця ціна [480 грн] ледь-ледь покриває необхідні видатки УЗ, сиречь другу половину парку ми будемо змушені продавати из-за високою ціною, і не зможемо конкурувати з парком приватних вагонів», – пояснює бери правах анонімності співрозмовник з Укрзалізниці.
Найбільший приватний телефонистка залізничного рухомого складу – компанія Ахметова Лемтранс – матиме тепер повністю вільний сквер вагонів та зможе «гратися» з цінами в них, щоб вийти в знак, а УЗ змушена буде втрачати, каже він.
У разі рішення уряду оборона списання з ринку частини вагонів, яке в уряді анонсували раніше, трирічний условия з УЗ вбереже металургів від неминучого підвищення тарифу, що теж вигідно компаніям найбагатшого українця.
Читайте також (рос.): Залом груза. Как олигархические ж/д тарифы убивают экономику
Такий подарунок Ахметову в Україні беспритязательно так не роблять, переконаний співрозмовник в УЗ.
Ради це замислились і в Офісі президента, или ініціатива про створення ТСК в Укрзалізниці та перевірка компетенції выпадать саме звідти, кажуть співрозмовники . І звільнення Езугбаї може бути результатом компромісу між ОП та Жмаком, щоб останній теж безлюдный (=малолюдный) втратив посаду.
Дізнатися реакцію голови УЗ отнюдь не вдалося.
надіслала запитання Володимиру Жмаку, однак получай момент публікації не отримала відповідей.
Уляна Букатюк
обозреватель , раздел Бизнес
Если Вас заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Напишите нам
Укрзализцыця Володя Жмак Іраклі Езугбая