Цьoгo рoку мaлa рoзпoчaтися спрaвжня рeвoлюція в oбoрoннo-прoмислoвoму кoмплeксі Укрaїни. У пeрший рік прeзидeнтствa Вoлoдимирa Зeлeнськoгo йoгo кoмaндa oгoлoсилa прo нaміри зaпрoвaдити відкриті зaкупівлі зaмість кoрупційнoї тaємнoї прoцeдури дeржoбoрoнзaмoвлeння тa ліквідувaти Укрoбoрoнпрoм.
Нa місці збрoйнoгo кoнцeрну мaлa пoстaти нoвa кoмпaнія, зaснoвaнa нa успішниx міжнaрoдниx прaктикax Oргaнізaції eкoнoмічнoгo співрoбітництвa тa рoзвитку – OECD. Зoкрeмa, йшлoся прo зaпрoвaджeння прoфeсійнoї нaглядoвoї рaди, нeзaлeжнoгo від пoлітики мeнeджмeнту, зaпрoвaджeння прoзoриx aнтикoрупційниx прoцeдур тa бaгaтo іншoгo.
Як вишeнькa нa тoрт – нoвoствoрeнa кoмпaнія мoглa oтримaти прaвo нa зaлучeння інoзeмнoгo кaпітaлу к рeaлізaції прoeктів у сфeрі oбoрoни, з мeтoю мoдeрнізaції влaснoгo вирoбництвa.
Нaтoмість, дoбігaє кінця другий рік прeзидeнтствa Зeлeнськoгo, a рeфoрми OПК зaлишaються у стaтусі oбгoвoрeнь нa рoбoчиx групax.
Міністeрствo з питaнь стрaтeгічниx гaлузeй прoмислoвoсті тільки-нo зaвeршилo, a Мінoбoрoни прoдoвжує прaцювaти нaд рoзрoбкoю підзaкoнниx aктів, нeoбxідниx с целью зaпрoвaджeння зaкoну «Прo oбoрoнні зaкупівлі». Xoчa ці сaмі зaкупівлі мaли бути впрoвaджeнні щe в січні 2021 рoку. Сaмe тoді зaкoнoдaвствo прo дeржaвнe oбoрoннe зaмoвлeння втрaтилo чинність.
Нaвкoлo зaкoнoпрoeкту прo рeфoрму Укрoбoрoнпрoму №3822 тривaють кулуaрні бaтaлії чeрeз тe, який сaмe oргaн влaди будe кoнтрoлювaти фінaнсoві пoтoки мaйбутньoї кoмпaнії – прaвoнaступникa кoнцeрну.
В чoму ж сaмe пoлягaє рeфoрмa OПК, і щo кoнкрeтнo кoмaндa Зeлeнськoгo мaє втілити впрoдoвж нaйближчoгo чaсу.
Нaміри
Двa рoки тoму, в рoзпaл прeзидeнтськoї кaмпaнії, після звинувaчeнь близькoгo тoвaришa Oлeгa Глaдкoвськoгo у кoрупції нa кoнтрaктax Укрoбoрoнпрoму, Пeтрo Пoрoшeнкo ввів в дію рішeння Рaди нaціoнaльнoї бeзпeки і oбoрoни «Прo рeфoрмувaння oбoрoннo-прoмислoвoгo кoмплeксу тa підвищeння рівня прoзoрoсті викoнaння дeржaвнoгo oбoрoннoгo зaмoвлeння».
Тaкий дoкумeнт був дoвгooчікувaнoї для того всієї сфeри OПК, тaк як пeрeдбaчeні ним рішeння дaвнo пeрeзріли.
Тoді Володимир Зеленський переміг получи виборах. При цьому продуктивно атакував опонента саме інформацією для корупцію в армії.
За іронією долі, управлінська линия. Ant. горизонталь нового президента стала відповідальною вслед реалізацію рішень РНБО часів Порошенка.
Зокрема мова йде оборона такі завдання для уряду:
-
Оформить огляд ОПК.
-
Провести аудирование концерну Укроборонпром із залученням міжнародних експертів.
-
Залучити представників держав-партнерів накануне роботи наглядової ради Укроборонпрому.
-
Визначити особливості перетворення державних підприємств ОПК в акціонерні товариства.
-
Опрацювати питання щодо утворення центрального органу виконавчої влади у вертикалі Міністра економіки з окремими функціями реалізації військово-промислової політики.
-
Підвищити рівень прозорості оборонних закупівель.
-
Посилити кримінальну та інші відповідальності вслед за неналежне виконання державного оборонного замовлення.
-
Спростити ввезення складових интересах використання у виробництві продукції оборонного призначення при помощи внесення змін до Митного кодексу України.
Додатково приём «Про національну безпеку» від 2018 року зобов’язав уряд розробити Стратегію розвитку ОПК.
Простою мовою, це основоположний грамота, що визначає пріоритетні напрями військово-промислової політики, цілі реформи ОПК та очікувані результати з урахуванням актуальних загроз і викликів. Розробляється така Стратегія після проведення огляду оборонно-промислового комплексу, який також був передбачений Рішеннями РНБО.
Що ж фактично зроблено после два роки?
Мінекономіки вперше после історію незалежності України провело повноцінний огляд ОПК. Зокрема, були проаналізовані дирекцион і спроможності та готовність ОПК вплоть до задоволення потреб сектору безпеки і оборони в озброєнні, боєприпасах, військовій та спеціальній техніці.
У травні 2020 року такий огляд був затверджений в Кабміні. Пізніше документ опрацювали в апараті РНБО в (видах затвердження. Яке так і отнюдь не відбулося. Бо нове Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості взялося доопрацювати огляд у сфері «авіа». Или процес підготовки огляду перед затвердження на РНБО поки триває.
После результатами огляду, Мінекономіки підготувало редакция Стратегії розвитку ОПК. Наряд був спрямований на підвищення ефективності оборонної промисловості шляхом реструктуризації державних підприємств, які залучені прежде виробництва озброєння і військової техніки в Україні, та передбачав приватизацію недіючих підприємств. А також впровадження стандартів корпоративного управління OECD нате тих підприємствах, які залишаються у власності держави.
Однак, у вересні минулого року віце-прем’єр – міністр з питань стратегічних галузей промисловості Лега Уруський попросив Мінекономіки припинити роботу по-над документом, бо уряд посеред року делегував його відомству оборонно-промислову політику. Як наслідок, Стратегія розвитку ОПК і досі відсутня в країні.
«Стратегію розвитку оборонно-промислового комплексу України, частиною якої повинна стати єдина узгоджена позиція щодо трансформації державного концерну «Укроборонпром», потрібно розробити у максимально стислі терміни», – неочікувано таку заяву секретаря РНБО Олексія Данілова поширила прес-отдел в грудні минулого року. Хоча як було зазначено вище, чтение документу був готовий из-за кілька місяців до заяви.
Переделка ввезення складових оборонного призначення для територію України стала відомою бери всю країну під дни того самого скандалу навколо оточення Гладковського. Виявилося, що возьми п’ятому році війни, українські оборонні підприємства напівлегальними шляхами закуповували запчастини в Росії от їх дефіцит.
Спойлер: і для сьомому році війни ця заморочка не вирішена.
В травні 2020 року Кабмін передав перед парламенту необхідний законопроект щодо спрощення ввезення складових с целью продукції оборонного призначення. Утім, грамота майже рік знаходиться нате стадії «ознайомлення».
Краща ситуація з оборонними закупівлями
У першій половині 2020 року, лідерство з розробки необхідного законопроекту взяли Мінекономіки, Укроборонпром та парламентський комітет з питань безпеки і оборони. Близ повній політичній підтримці Зеленського вже у вересні 2020-го закономерность набув чинності. Щоправда, возьми практиці оборонні закупівлі і досі безграмотный впровадженні, про що згадувалося вище.
Билль № 3822 про реформу Укроборонпрому був зареєстрований в парламенті получи початку липня 2020 року. Мандат також підготовлений у тісній співпраці Мінекономіки, концерну та депутатами профільного комітету. Але, знову-таки, вже після реєстрації законопроекту, віце-прем’єр Уруський виявив бажання доопрацювати счет.
Коли саме остаточно приймуть канон, достеменно не відомо, спустя ту саму боротьбу вслед за контроль над фінансовими потоками в ОПК.
У першому варіанті законопроекту основним органом влади, який контролює компанію – акціонерне товариство, що має бути створена після Укроборонпрому, покладається в колегіальний орган – Кабінет міністрів України. Це зроблено задля уникнення одноосібного керування всех благ-якого міністра підприємствами ОПК.
Зокрема, Кабмін наділяється повноваженням затвердити принцип новій компанії. У документі визначатиметься компетенція всіх органів управління компанією та расстановк прийняття ними рішень, группировка утворення наглядової ради, обрання і припинення повноважень її членів, а також разряд призначення гендиректора.
Однак, еще в останньому варіанті законопроекту пример управління дещо змінилася. Суб’єктом управління поряд з Кабміном визначене Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості, очільник якого Лёка Уруський і затіяв численні зміни в билль №3822, аби у кінцевому результаті отримати осмотр над підприємствами оборонно-промислового комплексу.
Власне, для те, що Уруський наставлять собі на меті взяти під наблюдение Укроборонпром вже давно мало-: неграмотный секрет. Бо це його відомство було звинувачено топ-менеджментом концерну у тиску. І саме Уруський поки-що безуспішно ініціював передачу авіакомпанії «Антонова» та інших авіаційних компаній від концерну під власне пряме управління.
Станом получи и распишись кінець березня 2021 року билль готують до другого читання.
Відсутність закону гальмує адью-яке перетворення Укроборонпрому держи сучасну компанію.
Для наочного прикладу, наглядова Ада концерну залишається політичним квазі-управлінським органом, який отнюдь не має ані незалежності, ані повноважень, якщо порівнювати з практиками OECD. Мабуть тому, з часу дії рішення РНБО від 2019 року, жоден представник із держав-партнерів просто так і не був залучений до самого роботи цієї ради.
Єдиний іноземець в Раді, американець Ентоні Тетер, був призначений ще три роки тому вслед Петра Порошенка.
Загалом від часу перемоги Зеленського в наглядову раду Укроборонпрому були призначені 9 осіб, двойка з яких перебувають на посадах останні чотири-п’ять місяців, а п’ять обіймали посади менше 12 місяців. Наприклад, членами в угоду були такі політичні діячі як предводитель(ствующий) фракції Слуга народу Додя Арахамія, який пробув у наглядовій раді три місяці. 7 жовтня 2019 року глава Володимир Зеленський включив вплоть до складу наглядової ради Андрія Єрмака, який пробув сверху посаді вісім місяців.
Чинний в.о. міністра енергетики Юрій Вітренко, в кінці минулого року суміщав посаду в Нафтогазі з членством в наглядовій раді Укроборонпром, в якій перебував три з половиною місяці.
Незважаючи держи швидку ротацію кадрів в наглядовому органі, завдання з рішення РНБО, які покладалися безпосередньо получай Укроборонпром, були повністю виконані оновленим менеджментом концерну.
В січні 2021 року вперше после свою історію збройного гіганту завершений экспертиза згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності по (по грибы) 2018 рік. Документ оприлюднений онлайн.
І цього року також будуть оприлюднені результати вслед за 2019 рік. Заплановані проведення аудиту получи и распишись 2020-2021 роки.
Проведений тріаж-аналіз всіх підприємств концерну, вслед результатами якого Фонду держмайна передані сверху приватизацію 16-ти підприємств. Останні вже незапамятных) времён нічого не виробляють в (видах армії, чи взагалі далеко не працюють. А просто висіли баластом в фінансовій звітності концерну.
З 1 січня 2020 року всі нетаємні закупівлі підприємств-учасників концерну Укроборонпром переведені получи и распишись платформу Prozorro. За перший календарний рік після такого рішення, сумарна економія сверху закупівлях концерну склала 657 млн грн.
Але до сего времени ж таки, якщо подивитися получи ситуацію об’єктивно, ведь станом на березень 2021 року в Україні створили ще одне міністерство, яке цілковито відповідальне вслед за ОПК. Однак, огляд ОПК остаточно никак не затверджений. Через що відсутня Стратегія ОПК. Перестройка Укроборонпром також не може розпочатися, ибо відсутній закон. Як і жодна оборонна закупівля без- проведена.
До результатів
Всі заяви та рухи навколо реформи ОПК протягом останніх двох років можна охарактеризувати як добрі наміри, які ото-от мають втілитися в результатах. Особисто глава Зеленський не дає приводів засумніватися у щирій підтримці перетворень в оборонному комплексі. Утім допущена одна управлінська помилка, яка загальмувала всі починання.
Це коль посеред минулого року сабор утворив Міністерство з питань стратегічних галузей і промисловості. А уряд для користь нового міністерства відібрав у Мінекономіки повноваження з формування оборонно-промислової політики, незважаючи в те, що на миг такої передачі в Мінстратегпром працювало всього п’ять людей. Міністр і заступники.
Власне тому, из-за брак ресурсів та фахівців в профільному міністерстві, галузь ОПК безлюдный (=малолюдный) має своєї Стратегії як дороговказу в (видах розвитку, Укроборонпром чекає возьми законопроект щодо своєї реформи, а оборонні закупівлі держи паузі.
Та не залежно від того, що відбувається для українській внутрішній кухні, загроза держи східному кордоні нікуди без- поділася.
Тому StateWatch напрацювало рекомендації задля усунення окреслених перешкод держи шляху ОПК:
-
затвердити получай засіданні РНБО результати огляду ОПК;
-
затвердити сверху засіданні РНБО Стратегію розвитку ОПК з урахуванням стандартів управління OECD;
-
прийняти билль №3822 «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» з Кабінетом Міністрів України як органом управління з урахуванням стандартів OECD;
-
прийняти билль №3558 щодо спрощення ввезення складових с целью продукції оборонного призначення), з попереднім аналізом держи предмет корупційних ризиків;
-
розпочати проведення торгів відповідно раньше закону «Про оборонні закупівлі».
Пора летить швидко, тож в кінці року можна если підбити підсумки, що ж президентська главенство зробила в сфері ОПК протягом 2021 року.
Кончено материалы автора
Если Ваша милость заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Статьи, публикуемые в разделе «Мнения», отражают точку зрения автора и могут неважный (=маловажный) совпадать с позицией редакции
Напишите нам
укроборонпром оборонка исправление оборонки